Vooral bij lage temperaturen wordt er van voertuigaccu's veel gevergd. De Actros is uitgerust met verbruikersuitschakeling, zodat de accu altijd voldoende kracht heeft voor de volgende start.
De startknop wordt ingedrukt, de startmotor draait - en de motor loopt! Zo hoort het te zijn, zomers en winters. Mercedes-Benz installeert daarom verbruikersuitschakeling in de Actros. Dit drietraps informatiesysteem met displaymeldingen en automatische uitschakeling van bepaalde verbruikers ondersteunt het startvermogen. Dit draagt bij aan het voorkomen van vertragingen, kosten en stress als de motor niet wil starten. Het systeem registreert het stroomverbruik en de lading, en met de accutemperatuur, de spanning en de rustspanning. Op basis daarvan wordt het startvermogen berekend. Als de accucapaciteit tot de eerste grenswaarde daalt, waarschuwt het systeem de chauffeur door middel van een indicatie op het display. Het boordnetmanagement schakelt dan automatisch de radio, de 12V- en 24V-aansluitingen, de sigarettenaansteker, de stoelverwarming, de laadklep, de schakelaar 1/opbouw, de verlichting in de opbergvakken en de sfeerverlichting uit. De radio kan weer worden ingeschakeld.
In fase 2 wordt de indicatie geel en komt er een waarschuwingssignaal bij. Nu moeten alle vermijdbare stroomverbruikers direct worden uitgeschakeld. In fase 3 wordt gewaarschuwd met drie waarschuwingssignalen en het verzoek op het display om onmiddellijk de motor te starten - of de accu extern op te laden. Uitgangspunt van verbruikseruitschakeling is het stroombereik tijdens de stilstandtijden (gemiddeld 5 ampère per uur) en de beperkte lading per uur die een accu tijdens het rijden kan opnemen. Weliswaar levert de dynamo altijd voldoende energie om zowel alle verbruikers te voeden als de accu's op te laden, maar accu's kunnen op grond van hun chemische processen alleen bij een kerntemperatuur van 27°C hun volledige capaciteit benutten. Bij -20°C bijvoorbeeld is nog maar ongeveer 55 procent van de nominale capaciteit beschikbaar. Tegelijkertijd heeft de startmotor dan veel meer energie nodig om de dikke motorolie aan te kunnen. Het laadvermogen is eveneens temperatuurafhankelijk. Zo kan de accu in de zomer ongeveer 10 ampère per uur (Ah) opnemen. Na 4,5 uur rijden is er dus ongeveer 45 ampère-uur (10 A x 4,5 h) geladen. Het verbruik bij stilstand van circa 5 Ah speelt geen rol, want in de volgende 4,5 uur komt er weer 45 Ah bij - als de accu niet al eerder is volgeladen.
Voor het gemiddelde woonverbruik van 70 Ah in de cabine is bij een stilstand van 14 uur voldoende energie aanwezig. Ook een stilstand van 62 uur in het weekend - hier wordt uitgegaan van een gemiddeld verbruik van 2,5 Ah - kan gemakkelijk worden overbrugd. in de winter is de situatie heel anders. Bij temperaturen rond het vriespunt bedraagt het laadvermogen van de accu nog maar ongeveer 5 ampère per uur. Na twee keer 4,5 uur rijden minus het verbruik tijdens stilstand is er dus slechts 40 Ah voor de nacht beschikbaar. Daarbij komt de hierboven vermelde aanzienlijke beperkte capaciteit bij lage temperaturen. Als gevolg hiervan wordt de accu elke nacht zwakker, als het verbruik niet hierop wordt ingesteld. Dan helpt maar één ding: zorgvuldig omgaan met elke ampère! Het systeem verbruikersuitschakeling, als 'brandstofmeter' voor de accu, ondersteunt de chauffeur daarbij.