Compressor vervangen

De compressor wordt doorgaans door de voertuigmotor via een V-snaar aangedreven en comprimeert het aangezogen gasvormige koudemiddel, om dit vervolgens door te voeren naar de condensor. Voor de smering is de compressor gevuld met speciale olie. Een deel van de olie circuleert met het koudemiddel door het aircosysteem.

Ontoereikende smering, veroorzaakt door lekkage en daarmee verbonden koudemiddel- en olieverlies, en ontbrekend onderhoud kunnen leiden tot het uitvallen van de compressor (lekkende asafdichtingsring, lekkende afdichting van de behuizing, lagerschade, slijtage van de zuiger enz.).

Uitvaloorzaken van een opnieuw gemonteerde compressor na het vervangen zijn: lagerschade door een verkeerde spanning op de aandrijfriem en onvoldoende of teveel olie (meestvoorkomend). Het toevoegen van de juiste oliehoeveelheid is essentieel bij het vervangen van een compressor. Te weinig olie kan weer versnelde slijtage aan de nieuwe compressor opleveren. Teveel olie kan vloeistofslag in de compressor veroorzaken.

Compressor

Het koudemiddel dat van de verdamper komt, wordt in gasvormige toestand bij een lage temperatuur aangezogen en gecomprimeerd.  Aansluitend wordt het koudemiddel in gasvormige toestand met hoge temperatuur onder hoge druk doorgevoerd naar de condensor.

Hoeveel olie in de nieuwe compressor bij vervangen?

De hoeveelheid olie die een compressor bij vervanging nodig heeft is van diverse factoren afhankelijk. Is het systeem gespoeld? Voor welk voertuig of systeem wordt de compressor toegepast? Een aircosysteem bevat olie dat door het gehele aircosysteem circuleert. Een werkende compressor bevat dus slechts een deel van de olie waarmee hij oorspronkelijk is gevuld. Daarnaast kan één compressor op verschillende voertuigen worden toegepast met afwijkende systeemgroottes.

Bij uitwisseling van een compressor is daarom nooit universeel door de leverancier aan te geven hoeveel olie de nieuw te monteren compressor moet bevatten. De compressor zal dan ook nooit met de juiste hoeveelheid olie zijn afgevuld! 

 

  • Bepaling hoeveelheid compressorolie bij een nieuw en gespoeld systeem! 

    Raadpleeg voor de toe te passen oliehoeveelheid de originele voertuiggegevens of een vulhoeveelheden-database of -boekje
  • Bepaling hoeveelheid compressorolie zonder spoelen van systeem! 
    1. Demonteer de oude compressor
    2. Leeg de olie uit de oude compressor in een maatbeker (de as daarbij enkele malen ronddraaien)
    3. Haal de nieuwe compressor uit de verpakking
    4. Leeg de olie uit de nieuwe compressor in een andere maatbeker
    5. Vul de nieuwe compressor met exact dezelfde hoeveelheid olie als uit de oude compressor is gekomen (de as enkele malen ronddraaien)
    6. Monteer de nieuwe compressor  
     
  • Bij twijfel over de oliehuishouding altijd het systeem volledig spoelen!
 
bron: Hella Product Info

 

Onlangs verschenen op www.beneparts.be