Verlenging overgangsperiode code 95

Europese richtlijn 2003/59/EC van het Europees Parlement en de Raad van 15 juli 2003 voert in de lidstaten het bewijs van vakbekwaamheid in, evenals de verplichte nascholing.

 

Deze richtlijn biedt in artikel 8 de lidstaten de mogelijkheid de overgangsperiode, waarin professionele bestuurders zich voor de verplichte nascholing in regel kunnen stellen, te verlengen tot 7 jaar.

 

België heeft van deze mogelijkheid gebruik gemaakT.

 

De Belgische reglementering bepaalt dat professionele bestuurders die houder zijn van een rijbewijs geldig voor het besturen van minstens één van de categoriën D1, D1+E, D of D+E, afgegeven voor 10 september 2008, de verplichte nascholing moeten volgen vóór 10 september 2015.  De professionele bestuurders die houder zijn van een rijbewijs geldig voor het besturen van minstens één van de categorieën C1, C1+E, C of C+E, afgegeven voor 10 september 2009, moeten de verplichte nascholing volgen vóór 10 september 2016

 

Nadien is de overgangsperiode afgelopen en moet de code 95 vermeld staan op het rijbewijs van deze bestuurders.

 

Voor 10 september 2015 (voor groep D) en 10 september 2016 (voor groep C) moet code 95 niet verplicht vermeld staan op het rijbewijs van deze bestuurders, en kunnen de controlediensten deze bestuurders niet gerechtelijk vervolgen indien de code ontbreekt.

 

[bron: www.mobilit.belgium.be]

Read more

Nieuwe producten in het DT

Guaranteed quality has made the brand DT Spare Parts the leading brand in the international Independent Aftermarket for commercial vehicles. The complete range contains all required spare parts for trucks, trailers and buses.

 

Read more

Truckmate - uniek navigatieysteem voor de vrachtwagen (Snooper)

Het Truckmate-assortiment gespecialiseerde GPS- en gerelateerde producten van Snooper kan chauffeurs helpen snel, veilig en rendabel op hun bestemming aan te komen.

 

Het Truckmate-assortiment omvat navigatiesystemen, flitspaaldetectors en achteruitrijcamera's, speciaal ontwikkeld voor vrachtwagens.

 

De navigatietechnologie van Snooper houdt rekening met de afmetingen en het gewicht van uw vrachtwagen en berekent een geschikte route, waarbij hoogtebeperkingen en smalle wegen waar nodig worden vermeden.

 

De kaarten op straatniveau worden geleverd door Navteq en realtime flitspaalupdates worden geleverd door onze erkende Aura-database, zodat u nooit wordt verrast door een onverwachte snelheidscontrole of veranderde wegsituatie.

Read more

BDS

  • Universal use on all trucks and lorries
  • Only 1 part number
  • No heating required
  • No external parts on cabin
  • No need to replace existing mirrors
  • Easy adjustment from inside
  • Quick mounting
  • Fast fit adapters for handle mounting
  • Very competitive
Read more

Fras-Le : AF/710 & AF/720

Voordelen, kenmerken & toepassingen:

 

  • Remvoering ontwikkeld volgens OE normen voor de aftermarket
  • ECE-R90 gecertificeerd voor toepassing in bussen en vrachtwagens
  • Uitstekende weerstand tegen fading en hoge prestaties
  • Hoog rendement over een breed temperatuurbereik
  • Uitstekende comptabiliteit met de remtrommel
  • Asbestvrij materiaal
Read more

Uitzonderlijk vervoer: nieuwe borden

UITZONDERLIJK VERVOER: NIEUWE BORDEN

Een nieuw koninklijk besluit inzake uitzonderlijk vervoer werd in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd op 9 september 2013. Dit besluit voert, naast de bestaande borden, nieuwe borden in die moeten geplaatst worden om de breedte af te bakenen of de uitsteek achteraan te signaleren. Deze tekst treedt in voege op 1 oktober 2013.

Borden die de breedte afbakenen

Als de breedte van het uitzonderlijk voertuig meer bedraagt dan 2m55 (met uitzondering van de kraanauto) moeten vier borden (twee vooraan en twee achteraan) geplaatst worden om de breedte van het voertuig af te bakenen. De borden moeten aan volgende kenmerken beantwoorden:

1. vierkantige borden met een zijde van 50 cm, in afwisselende rode en witte strepen van ongeveer 7,5 cm breed geschilderd. Ten minste de witte strepen op de panelen vooraan en ten minste de rode strepen op de panelen achteraan zijn retroreflecterend (deze borden bestonden reeds, maar zullen vanaf 1 januari 2016 niet meer toegelaten worden).

of

2. twee vierkante panelen met minimale afmetingen van 42 cm per zijde of twee rechthoekige panelen met minimale afmetingen van 28 x 56 of 14 x 80 cm met diagonale afwisselend rode en witte retroreflecterende strepen volgens een hoek van 45° tot 60° en met een breedte van 70 tot 100 millimeter. De retroreflecterende strepen beantwoorden aan de colorimetrische specificaties en ten minste aan de retroreflectiecoëfficiënt van de producten van de klasse RA2 van de norm NBN EN 12899-1 (deze borden zijn nieuw).

De borden vooraan zijn uitgerust met minstens een wit licht en deze achteraan met minstens een rood licht. Deze lichten zijn voortdurend in werking.

Borden die de uitsteek naar achteren signaleren

Wanneer de lading meer dan één meter buiten het achtereinde van het voertuig uitsteekt, moet deze gesignaleerd worden door een bord, bevestigd aan het meest uitstekende gedeelte van de lading. Het bord moet beantwoorden aan de volgende kenmerken:

1. een vierkantig bord met een zijde van 50 cm, in afwisselende rode en witte strepen van ongeveer 7,5 cm breed geschilderd. Ten minste de rode strepen zijn retroreflecterend (deze borden bestonden reeds, maar zullen vanaf 1 januari 2016 niet meer toegelaten worden).

of

2. een vierkantig paneel met minimale afmetingen van 42 cm per zijde of een rechthoekig paneel met minimale afmetingen van 28 x 56 of 14 x 80 cm met diagonale afwisselend rode en witte retroreflecterende strepen volgens een hoek van 45° tot 60° en met een breedte van 70 tot 100 millimeter. De retroreflecterende strepen beantwoorden aan de colorimetrische specificaties en ten minste aan de retroreflectiecoëfficiënt van de producten van de klasse RA2 van de norm NBN EN 12899-1 (deze borden zijn nieuw).

Het bord moet geplaatst worden op een hoogte tussen minimaal 40 cm en maximaal 2 m gemeten vanaf de grond. Het bord is uitgerust met een rood licht dat altijd in werking is.

Boetecatalogus

De invoering van deze nieuwe borden impliceert dat de boetecatalogus moet aangepast worden. Het ontbreken of de niet conformiteit van deze borden wordt bestraft met een boete van 300 EUR. De verkeerde plaatsing van het bord dat de uitsteek naar achteren signaleert, wordt bestraft met een boete van 55 EUR. 

 

Read more

LenGo Truckparts Disassembly XF 105

Disassembly XF 105 by our own staff.

LenGo Truckparts is the specialist in used DAF parts. We dismantle trucks in our own workshop. A process whereby skilled and well-trained staff is essential for the proper disassembly. After disassembly and cleaning, we check all parts for quality. Using our system, we stock the required parts quickly with the original DAF number. We also register the original VIN. If a part is no longer available, our expert staff will help you find a good alternative. We recently removed XF 105.

Wondering how it works? See here the video.

Read more

Nieuwe producten in het DT

Guaranteed quality has made the brand DT Spare Parts the leading brand in the international Independent Aftermarket for commercial vehicles. The complete range contains all required spare parts for trucks, trailers and buses.

Read more

Bijscholing WABCO

WABCO training, somthing for you?

As an important supplier of brake, ABS and air spring installations on commercial vehicles, WABCO establishes that many companies share the oppinion that the safety of the transporter can only be garanteed when maintenance is done by trained and specialized technicians.

WABCO consciously chooses to give training 'internally' to assure the right quality of 'education' to as many people as possible. We have a special room that is applied with a functional brake system and various didactic demo-models and we'll use video projectors to improve the quality of the (extra)training.

There's also a 'demotrailer' at your service to give more practical training as well as the completely renewed presentations in colour.

 

Read more